08 Temmuz 2021

YUNTDAĞI

Manisa Köy-Koop Birliği Başkanı olduğum 70'li yıllarda Yuntdağı köyleri ile yakından ilgilenmiş ve köylerde birçok dost edinmiştim. Yıllar sonra, Obasya Turizm Geliştirme Kooperatifi olarak, Ortaköy, Dazyurt ve Türkmen üçgeni arasında TKDK'dan aldığımız destekle yapımını gerçekleştirdiğimiz Obasya Kırsal Turizm Konaklama Tesisi ve Zafer Kalkınma Ajansı'ndan aldığımız destekle yapımını gerçekleştirdiğimiz Obasya Zaman Geçidi Müzesi Projeleri nedeniyle yolum yeniden Yunt Dağı köylerine düştü. 70'li yıllardaki dostlarımın büyük bölümünü bulamadım ama köylerde yeni dostlar edinmeye başladım. Birçok muhtarla tanıştım. Köylerin boşaldığını kentlere taşınmanın hızlandığını, taşımalı eğitim nedeniyle, okul binalarının kaderine terk edildiğini kapılarının pencerelerinin kırıldığını görünce epey hüzünlendim.
Zafer Kalkınma Ajansı Doğrudan Faaliyet Desteği Programı kapsamında desteklenen “Manisa Yunt Dağı, Alt Eylem Planı ve Turizm Destinasyonları” projesini nedeni ile Yuntdağı’nda gitmediğimiz köy kalmadı.  Kırsal turizm için rotalar belirledik. Belirlediğimiz rotaları kitap olarak bastırıp dağıttık.
Yuntdağı bölgesi Manisa İl Merkezi’nin yakın çevresinde, Celal Bayar Üniversitesi'nin bitişiğinde, İzmir’in kentsel çekim alanında bulunmasına rağmen görece geri kalmış yörelerimizden biridir. Manisa Yunt Dağları bölgesinin engebeli arazisinde Manisa'nın Büyükşehir olmasıyla birlikte mahalleye dönüşen 64 Yörük yerleşimi bulunmaktadır. Kendim de Yuntdağı kökenli olduğum için bölgedeki yaşam koşullarını iyi biliyorum. Bölgede ekip biçmeye yeterli toprak olmadığından geçimlerini daha çok koyun-keçi yetiştirerek sağlamaya çalışıyorlar. Eğer okutulmasaydım, bende şimdi babamın geçmişte yaptığı gibi köyümde çobanlık yapıyor olacaktım. Miraslar nedeniyle, toprağın küçük parsellere bölünmüş olması verimli tarım yapılmasını zorlaştırmaktadır köylerde. Antep fıstığı yetiştiriciliği, dokumacılık, el sanatları, arıcılık vb. konular desteklenmiş olmasına karşın, bölgeyi kalkındırmaya yetmediği görülmektedir. Kırsal turizm bölgenin kalkınması için yeni bir kapı aralayabilir diye düşünüyorum.
Yuntdağı köylerinde Manisa Valiliğinin, Büyükşehir ve Yunusemre Belediyelerimizin çalışmalarının olduğunu biliyoruz.  Bölgedeki yolların yapımı için Büyükşehir Belediyesi, bölgede yatırımların yapılması için Yunusemre Belediyesi çalışmalarını aralıksız olarak sürdürüyorlar.

Obasya Turizm Geliştirme Kooperatifi olarak, Yuntdağı Bölgesi’nde kırsal turizm ve kültür turizminin gelişimine katkı sağlamak; kırsal turizm, doğa turizmi ile kültür turizminde çeşitliliği artırmak ve bölgede yaşam kalitesinin artırılmasını desteklemek üzere başlattığımız çalışmaları sürdüreceğiz. Ancak hemen belirtmeliyim ki, bürokratik zorluklar kişilerin önünde aşılmaz dağlar gibi duruyor. 76 yaşındayım bürokrasiden çektiğimi hiçbir şeyden çekmedim. Ülke olarak bürokrasimizi yenilemeliyiz. Hizmet ve çözüm odaklı bir bürokrasimiz olmalı ve gelişme hızlanmalı.
Köylerde, sözlü tarih çalışması, fotoğraf arşivi oluşturulması, müzede sergilenebilecek eşyaların araştırılması, belgesel için çekimlerin yapılması çalışmalarımız devam ediyor.
Yunt Dağı'nın turizme açılmasını isteyen Manisalılar, çalışmalarımızı bir sosyal sorumluluk projesi gibi görerek,  kooperatifimize ortak olup katkıda bulunabilirler. Obasya Turizm Geliştirme Kooperatifi Manisalıların kooperatifidir. Bilginin beşte dördü ilgidir. İlgi olmadan bilgi olmayacağı gibi, katılım olmadan da atılım olmuyor. Gelin birlikte çalışalım ve Yuntdağı'nı turizme birlikte açalım.

Manisa Celal Bayar Üniversitemiz Obasya’da 27-28 Eylül 2017 tarihlerinde iki gün süren bir çalıştay düzenlemişti. Yenilerini düzenlemeyiz, köyden mahalleye dönüşen yerleşimlerin gelişmesi için çalışmalar başlatıp sürdürmeliyiz. Dileğim bu kentimizde birlikte iş görme alışkanlığının gelişmesi ve çalışmaların aralıksız devam etmesidir. Manisa Celal Bayar Üniversitesi, kentle bütünleşen, bulunduğu çevrenin sorunlarına çözümler üretilmesine katkıda bulunan yönüyle ilgi çekiyor, projelerimize destek veriyor. Üniversitemizin başta değerli rektörümüz Prof.Dr. Ahmet Ataç olmak üzere tüm kadrolarını verdikleri destek nedeniyle kutluyor yürekten teşekkür ediyorum. Birçok projemizde, Yunusemre Belediyemiz projelerimizin iştirakçisi oldu, projelerimize destek verdi. Büyükşehir Belediyemiz, AB hibesi ile gerçekleştirmekte olduğumuz Kültür Sınır Tanımaz Projemize ortak olarak, gerekli desteği vererek gelişmemize büyük katkı sağlıyor. Büyükşehir Belediye Başkanı Sayın Cengiz Ergün’e ve Büyükşehir Belediyemizin genç dinamik ve çalışkan Genel Sekreteri Sayın Aytaç Yalçınkaya’ya da teşekkür ediyorum.

Haydi, el ele verelim, Yuntdağı’nın yazgısını birlikte değiştirelim. Obasya'da edindiğimiz bilgi ve deneyim birikimini konuya ilgi duyanlarla paylaşmaya hazırız. Bilginin ve sevginin paylaşıldıkça büyüdüğünü biliyoruz. Ve paylaşmayı seviyoruz. Girişimcileri, yapılan çalışmalara katılmaya bekliyoruz.

Çalışmalarımızı kamuoyuna basınımız aracılığı ile duyuruyoruz. Basının verdiği destek bizim için çok önemli. Bu konuda Radyo Hiraş’ın Yönetim Kurulu Başkanı Sayın Rıfat Emin Uygur’a ve bilgili birikimli çalışanlarına yürekten teşekkür ediyorum.  Rıfat Emin Uygur’la 7 yıldır birlikte cuma günleri Manisa’da Yaşam adlı bir programı sürdürüyoruz. Dilim döndükçe, gücüm yettikçe, programı sürdürmek isterim.

Bu yıl uzun bir kurban bayramı tatili yapacağız. Önümüzdeki hafta sonuna doğru sahillere doğru yolculuklar başlayacak. Aman dikkatli olun, kurban bayramında trafik kurbanlarımız olmasın lütfen. Bayramda gidişler gelişler ilişkiler yoğunlaşacak maske mesafe temizlik kurallarına uyalım lütfen. Sokaklarımızda kaçan boğaları, kurban yerine elini kolunu bacağını kesen acemi kasapları görmek istemiyoruz. Sıcak yaz günlerinde kokuşmalar daha hızlı oluyor. Kurban atıklarını açıkta bırakmayalım caddeleri sokakları kirletmeyelim kokutmayalım.

Kurban bayramınız kutlu olsun…